|
Någon annans källare - LoveBaloo 2012-12-20 23:50:30
Hejsan! Jag hade en lite för mig knasig dröm. På ett sett kändes det som om det var i en film, som jag själv var med i, men jag visste inte vad som skulle ske eftersom filmen ju inte finns.
Första scenen i drömmen är som att jag ser på filmen, det är mitt i natten och en lastbil kommer till ett hus, det går ut en människa från lastbilen och sedan in på baksidan av huset. Och det är något lurt, så mycket vet jag.
På dagen anländer jag med min familj i bil, till det här huset. Vi är gäster och värdinnan, en kvinnlig kines som heter Cho tar emot oss. Hon vill absolut ha festen i trädgården så det är där alla gäster befinner sig. Cho är en kvinna, men hon ser ut som en man. Det är jättemycket gäster och trädgården liknar mer en park och det är en massa barn som leker på gräsmattan.
Jag blir kissnödig och ska gå in i huset och leta efter toa. Jag har känslan av att jag egentligen inte får, för Cho sa till oss att vara ute. Men jag måste på toa och det borde väl ändå vara okej att låna toaletten. När jag kommer in ser jag att det är flera som har tänkt som jag, för det är en lång kö till toaletten. Jag måste verkligen gå på toa och tänker att jag är smart och hittar en annan toalett, så jag går vidare.
Av någon anledning tänker jag att i farmors hus, så fanns det en toalett en trappa ner, i källaren så jag tar trappan och går ner. Jag vet att jag inte får, men det är ju bara jag och det går fort. Det är några som ser att jag går ner, bland annat pappa. Pappa vill följa med och jag tänker okej, det är ju bara pappa. Men när vi går ner kommer det andra gäster med oss och jag blir irriterad, för det är ju inte så diskret. Jag har hela tiden känslan av att vi gör något förbjudet. Jag hittar en dörr och jag tror toaletten finns där.
Källaren är ett trångt utrymme, mer som en garderob och vi alla står och trängs framför dörren. Jag hinner inte gå in på toa. Någon av de andra gästerna gör något och plötsligt rör sig hela golvet som ett rullband och vi åker bakåt, in i ett annat källarrum.
Det här källarrummet är också trångt och det är fullt av verktyg och långa trästavar. Jag inser att vi nu har sett något som vi absolut inte bör se. Jag vet att verktygen och trästavarna är vapen, av något slag och blir livrädd, men de andra gästerna fattar inte vad det är vi har upptäckt. De blir jättenyfikna och tar alla vars en trästav och börja fäktas på låtsas med dem, pappa också. Speciellt irriterad blir jag på pappa, för han brukar alltid respektera andra människors privatliv. Men nu har han skoj med trästavar. Jag kollar lite på verktygen och det känns verkligen som vapen, som man mördar med och jag tänker på den mörka scenen i början och minns att människan hade släpat svarta sopsäckar med sig in.
Jag bara vet att den människan är Cho och jag bara vet att hon har använt de här verktygen till att stycka en människa med. Jag vet att det är något lurt med trästavarna och jag vill bara upp och ut så att hon inte märker att vi har varit där. Jag säger åt dem att lämna allt och att vi måste hitta ut. Okej säger de andra och jag börjar leta efter vägen ut. Jag kan inte vägen, men plötsligt står vi i hallen, jag vänder mig om mot gästerna och ser att alla har tagit med sig en stav, pappa också. Jag blir skitsur, men de bara går ut och börjar leka fäktning i trädgården. Jag tvingar pappa att lämna sin stav i hallen och när han går kommer Cho in och ser på mig.
Vi vet båda vad jag har sett och gjort och jag vet att hon vet att jag kan hennes hemlighet. Jag är jätterädd för Cho, jag vill hem. Jag går ut och så är min familj borta. Jag hittar till bilen och då sitter hela familjen i bilen. Jag hoppar in och då är pappa som vanligt och irriterad över att jag är sen och nu har de alla fått vänta på mig. Jag undrar om han inte fattar någonting (han borde ju vara smartare) om Cho och vad det är som vi har sett. "Nä vaddå?" frågar han och jag känner att ingen är ju vettig här. Vi åker och så ser jag att pappa har tagit med sig en trästav, för det ligger en på golvet i baksätet.
Hej LoveBaloo
Det är en sån här händelserik dröm, som man kan nysta en hel del ur.
Det är rätt tacksamt med sådana drömmar som är tydliga och handlar om
en särskild plats/tid.
Man kan se att det finns olika delar:
- först den för-händelse med misstänksam lastbil
- sedan att du ska dit själv, och gör upptäckter i källaren
- den avslutande scenen med familjen i bilen
Man ska nog se det som att det är du som gjort någon upptäckt. Men den upptäckten är i källaren (undermedvetna), så det är lite svårare att tyda. Men att uppsöka toaletten är en viktig sak i drömmar, och den här drömmen visar att du INTE kommer dit. Att kissa är symboliskt för känslobehov.
Du vill bara smyga dig ner, men så följer din pappa med, och en massa andra gäster.
En dörr är symbol för ett "val". Att ta sig genom en inre "vägg" - och det är när du tror du hittat "toaletten" som golvet börjar röra sig, och alla åker in i det där vapenrummet.
Det finns andra drömmar som rätt mycket liknar denna, kommer jag att tänka på. Naturligtvis inte exakt, men stilen sättet att drömma den.
Hela drömmen är som en berättelse, om en process som du går / gått igenom. Den här kinesiskan Cho, är tydligen mäktig i det huset. Dels får hon dig att känna att det är hon som bestämmer, och det är hon som ställer till med garden-partyt. Och du kommer på att det är hon som också hanterar liv och död. I den undre delen.
Hmm, jag undrar vilka var det som var i bilen?
Finns det någon (förutom dig själv) som skulle kunna vara den där Cho? En kvinna med makt och manlig karaktär. Det är lite speciellt med sådana personer som uppvisar båda köns-aspekterna.
Att festen ska vara i trädgården, är också intressant - Det är något med trädgårdar som gör dom till både natur och kultur. Eller en ordnad natur. (ibland är dom som en bild av "paradiset")
Du besöker denna värld. Och för ett tag så är det ju din värld. Och du går på upptäcktsfärd. Lite som farmors hus med källare. Din pappa kommer med ner. Ner är alltså en riktning mot något djupare.
Att någon dör i en dröm är en positiv sak, och har med ditt mognande att göra.
Det finns mycket att funderar över den här drömmen. Att din pappa och de andra börjar fäktas med käpparna. Att hålla något i handen, är symbol för att "hantera ett begrepp" , hantera eller begripa något. Nu gör dom det till en lek - det som du ser mer allvarligt på. Även i bilen tycker du din pappa är naiv som inte förstår hur det hänger samman.
Förmodligen är det här ändå intressantare än jag kan ge uttryck här. Alltså det är en "kriminal-gåta", och den handlar förmodligen om livet genom en kriminal-berättelse.
Det kan alltså finnas skuld-komplex och annat som tagit sig uttryck som en kriminalberättelse.
Naturligtvis är det karaktären Cho, som är en nyckelgestalt i den här "rysaren".
Det som på ytan ser ut som en mystisk händelse, kan vara mycket djupare. De här förvecklingarna kan vara som psykologiska processer som försiggår inom dig.
Det är ju en spännande historia på det viset att den har spännvidd - från det avancerade farliga och destruktiva till det banala vardags omedvetna familjeförhållandet. Att skildra en pappas pojkaktiga lite naiva inställning, till en djupare psykologisk skildring - det ger ju fart åt berättelsen. Det ger känslan att det finns saker att se och förstå - precis som i en deckare.
Alltså en riktigt bra deckare. Ett riktigt bra upplägg. Där händelser skildras på ytan - men man anar djupare och svårare saker.
Ett upplägg till en psykologisk thriller.
Och precis som i moderna deckare - så skildras, kontrasteras huvudpersonens privata liv - mot gåtans farlighet.
Man kan alltså se bakom berättelsen - ligger en personlig gåta, som du är på spåren. Du är själv inblandad. (också som i moderna deckare där kriminalaren på ett eller annat sätt är indragen i problematiken)
Och genom att förstå upplägget och att förstå "gåtan", så kan du också förstå sammanhang som har med dig själv att göra.
På så vis blir hela drömmen som en kriminal-gåta. Den suspekta lastbilen med sitt offer, är ju en perfekt inledning till en sån berättele.
Baksidan av huset skulle kunna vara symbol för någon "historia", något som har varit.
Är det något i din familjs historia, som du är på spåret?
Den där trädgården är en "ordnad natur" - där finns liv (grönt gräs) och "barn" som leker. Barn är som "nya sidor" i livet.
Cho är ju kvinna som egentligen är man. Dvs någon som inte är riktigt vad hon/han ger sig ut för. Det känns som det är något att avslöja.
Din familj var med - jag undrar om din mamma fanns med också?
Att ta dig ner till "källaren" är alltså att gå djupare. Det är en bra liknelse med källare - och man känner att berättelsen tätnar.
Alla som följer med dig ner - känns som fler ges möjlighet till att gå på djupet med storyn.
Golvet sätter fart och rör sig - alla åker in - alltså det är rätt typiskt för källare-drömmar, att konstiga saker händer. Mot er vilja finns en källarens egna kraft eller vilja som drar in er i en ändå djupare del - det är där som vissa spår avslöjas.
Att ta pinnar och "fäkta" med.. Man måste tänka sig att "pinnar" oftast är penisar, i drömmar. Att vifta och fäktas med "pinnar" är då som att känslor för sådana "viftar" i det undermedvetna. Källarplanet här till det undermedvetna.
Att ta med sig dessa "pinnar" upp ur källaren, är som att plocka upp en medvetenhet om dom upp till ett högre plan. Alltså synliggörande/medvetandegörande av en sexuell aspekt.
Detta antydda styckmord, är ju vad du tror har skett. Och du möter Cho där uppe igen, medveten om hennes dubbelnatur.
Hon är förmodligen en "person" som regerar i en del av dig. Du kan ta din familj till den platsen där hon "regerar", men dom förstår inte vad som egentligen försiggår. Dom är för naiva, och verkar inte ha så mycket fantasi.
Det är väl också en känsla med den här "skumma" historien, att det finns ett annat liv på insidan och i källaren. Och ett liv på utsidan, på ytan. Det låter rätt mycket som dina olika liv.
Ok, det skulle vara intressant att höra vad du själv tror efter att du läst detta..
Hälsning Urban
Hej Urban!
Ja, den här drömmen behövde, som jag trodde ett långt svar. Hela min familj var med på bjudningen, alltså mamma, pappa och min syster. Men mamma och min syster var inte så framträdande, bara i början när vi kom dit och i slutet när vi skulle hem i bilen.
Jag vet faktiskt inte vad i mitt liv den här upptäcktsfärden skulle handla om, men vissa saker förstår jag. Jag har under hösten fått en ny tjejkompis som jag kommit väldigt nära. Hon är en stark och dominant person, som man inte vill jävlas med, samtidigt som hon är den mest givmilda och välkomnande personen som jag känner. Jag är alltid välkommen till henne och hon har ofta folk över. När du beskrev Cho kom jag att tänka på henne. Samtidigt som jag nu under julhelgen är hemma hos föräldrarna i en vecka också känner på det här med att vara olika personer. Jag kan inte vara helt samma här, som jag är hemma hos mig själv.
Och det här med pinnarna vill jag bara asgarva åt. Mitt undermedvetna avslöjade mig där för jag var sjukt sexuellt frustrerad den veckan. Haha!
Jag har haft liknande drömmar förr, där jag kommer mördare på spåren, också dem på ett garden party. Någon gång har faktiskt min mormor varit värdinnan som bär på en hemlighet och hennes förra hus som jag vandrade runt i.
Den här drömmen fortsatte faktiskt efter vi satte oss i bilen. Men den var inte lika sammanhängande då. Vi hamnade på en båtlkryssning, där det var fest och vi skulle se på föreställningar.
Hej LoveBaloo
Jättefint med ditt svar. Det är nog den nya bekantskapen som blivit till "Cho" i din dröm. Eller att hon gjort så din egen "Cho" kommer till uttryck.
Det som intresserar mig är kriminalgåtan. Alltså varför drömmar gestaltar vissa personliga processer som sådana gåtor. Vad är det för "lik" som fraktas omkring. Och denna "mördare" som gäckar en del drömmar.
Död i drömmar är ju bra, verkar det som. Alltså det betyder bara mognad. Att det finns en del av drömmarens personlighet som är "färdig", som man kan lämna.
Det verkar onekligen som denna nya bekantskap, är en stark person. Och förmodligen också en stark personlighet. Och en sådan person i din värld, kan ju ställa saker på sin spets. Ställa till med "kriminalgåtan" i din undre (omedvetna) värld.
Kriminalgåtan är nog någon process. Och som du beskriver din samvaro med familj, så blir det omöjligt att vara olika roller samtidigt. Din familj är en sida och ditt privatliv utvecklas, och kan inte kombineras. (skilda världar).
Det kan förklara varför hon (Cho) är tecknad som en asiatiska, i din dröm. Tillsammans med din familj är det en ny stark och främmande karaktär.
Din farmor har ju också varit en sådan person som haft inflytande på dig tidigare. Alltså hon har representerat ett alternativ, ett annat liv. Så även din farmor har utgjort en sådan figur i ditt liv.
Krimgåtan ligger nog däri, att det kommer in andra faktorer i ditt liv, som påverkar dig och ditt undermedvetna så starkt att du drömmer det som en kriminalgåta. Lika spännande är processen.
Det är ju intressant för en kriminalgåta är ju också som en saga, fast mer spännande. Många drömmar är ju berättade som sagor. Men vissa blir till kriminalgåtor. Det är väl helt enkelt bara fråga om hur starkt drömmaren upplever den processen som pågår i hans/hennes inre.
Kriminalberättelsen har ju också olika stadier, berättas på olika plan, helst ska dessa plan berättas samtidigt, parallellt. Det blir till ett pussel. I sago-drömmarna kan man se att slutet är viktigt. Precis som i sagor kan det vara en "knorr". Det kan vara långa berättelser, men det är som om dom växer fram - för att leda till den sista scenen. Jag tycker det verkar som kriminal-drömmarna inte lika tydligt berättar helheten. Man är inne i en mordgåta, och vet inte riktigt hur det ska gå.
I den här gåtan avslutas det med att du återväder till din familj, som samlas i bil och på båtutflykt. Det känns ju då som "olika världar".
Och den där starka karaktären finns inte med.
Fartygsliv är sin egen lilla värld. Att skildra livet ombord på ett fartyg kan ses som en "flummigare" värld. Alltså det är inte lika fast som fasta markens drömmar. Mera känslopåverkat.
Ja, det var fint med dina kommentarer.
Hälsning Urban
| |